Americká spotrebiteľská organizácia Consumers International za tohtoročnú hlavnú tému Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý je vyhlásený 15. marca, určila posolstvo trvalo udržateľný spotrebiteľ. V rámci kampane budú spotrebiteľské organizácie diskutovať o potrebe trvalo udržateľnej spotreby na celom svete a významnej úlohe, ktorú v tomto procese zohrávajú práva a ochrana spotrebiteľa.
Ak by všetci ľudia žili životným štýlom priemerného obyvateľa západnej Európy, potrebovali by sme tri planéty. Asi miliarda ľudí však čelí extrémnej chudobe, bez prístupu k základným potrebám pre dôstojný a kvalitný život.
Aby sme ochránili planétu a zároveň vytvárali spravodlivé sociálne podmienky pre súčasné a budúce generácie, musíme premýšľať o spôsobe výroby a spotreby tovarov a služieb. Cieľom udržateľnej spotreby je zvýšiť efektivitu využívania zdrojov, spravodlivý obchod, zmiernenie chudoby a každému dostupný kvalitný život s prístupom k potravinám, vode, energii či zdravotnej starostlivosti.
Dopyt po tzv. trvalo udržateľných výrobkoch rastie, najmä medzi mladšími spotrebiteľmi. Globálna štúdia potvrdila, že 66% spotrebiteľov si ochotne priplatí za trvalo udržateľné značky. Iné prieskumy však dokazujú, že trvalo udržateľné výrobky predstavujú v skutočnosti len 20 – 30% našich nákupov (TU a TU).
Udržateľnosť vo všeobecnosti však nie je pre spotrebiteľov ľahkou voľbou. Vyžaduje si vynaložiť úsilie pri výbere a identifikácii správneho výrobku či zmenu nákupného správania. A často aj viac peňazí. Aj tieto prekážky sa však postupne darí prekonávať. Udržateľná spotreba musí byť pre spotrebiteľov ľahkou voľbou.