Väčšina slovenských spotrebiteľov je ochotná kupovať si slovenské potraviny. Je to výsledok nielen dvoch veľkých potravinových škandálov, ktoré otriasli dôverou spotrebiteľov k zahraničným výrobkom, ovociu a zelenine, ale aj cieľavedomého marketingu zo strany niektorých veľkých obchodných reťazcov a slovenských potravinárov.
Od jari tohto roku beží kampaň Kvalita z našich regiónov. Zaregistrovali ju až tri štvrtiny občanov. Dve tretiny z nich pochopili, že kúpou slovenských výrobkov zo svojho regiónu podporia jeho rozvoj. Štvrtina ľudí vníma kúpu slovenských výrobkov ako nástroj umožňujúci znížiť nezamestnanosť na Slovensku. Vyplynulo to z prieskumu agentúry GfK Slovakia.
„My obchodníci by sme mohli predávať aj iné ako slovenské výrobky, ale záleží nám na rozvoji Slovenska. A ten podporíme aj tak, že upozorníme na výhody, ktoré prináša kúpa slovenských výrobkov,“ tvrdí prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak.
Prieskum ukázal, že Slováci majú pri nákupoch záujem najmä o domáce mlieko (83 percent), mäso (80 percent), hydinu (77 percent) a pivo (62 percent). Pred zahraničnou produkciou uprednostňujú ľudia aj slovenské ovocie a zeleninu. Najväčšími potravinovými patriotmi sú príslušníci strednej generácie, naopak, mladé pokolenie príliš nerozlišuje potraviny akého pôvodu si kupuje.
Obchodníci ešte nedokázali jednoznačne vyčísliť, o koľko percent sa zvýšil predaj všetkých slovenských výrobkov. „Pri produktoch, ktoré niesli označenie Kvalita z našich regiónov, sa však zvýšil predaj o 20 až 30 percent,“ dodal Konštiak.
„Ukazuje sa, že viac výrobkov predávame v tých obchodných sieťach, ktoré sa zapojili do kampane a pripomínajú spotrebiteľovi, že si kupuje kvalitné a čerstvé slovenské hydinové mäso,“ dodal Karol Ponész, generálny riaditeľ spoločnosti Hyza Topoľčany. Podľa Ponésza viacero mäsokombinátov a mliekarní už prejavilo záujem o zapojenie sa do kampane.
O tom, či sa v budúcnosti zvýši predaj slovenských potravinárskych výrobkov, nerozhodne iba dobrý marketing obchodníkov. „Ľudia síce deklarujú, že si chcú kúpiť slovenský výrobok, ale v konečnom dôsledku rozhoduje množstvo detailov,“ konštatoval Martin Mravec, riaditeľ spoločnosti GfK Slovakia. Predovšetkým ľudia musia mať prístup k slovenským výrobkom. „Pri jeho kúpe môže pomôcť tradícia, ale veľmi dôležitá je aj osobná skúsenosť,“ pripomenul Mravec.
Do podpory predaja slovenských výrobkov a vôbec vysvetľovacích kampaní by sa podľa Konštiaka mala viac vložiť vláda. „Keď si z našich daní platíme slovenskú televíziu a rozhlas, mali by sme cítiť podporu aj zo strany týchto inštitúcii. Zatiaľ to tak nie je,“ povedal.
Viac sa však do podpory predaja potravín musia zapojiť aj ostatní slovenskí obchodníci. „Zatiaľ sú v kampani len tri veľké reťazce, čo je päťtisíc obchodných prevádzok, ale väčšina obchodníkov, najmä malých obchodných spoločností, je mimo hry. Treba premýšľať o tom, aby sa predaj slovenských potravín stal skutočne záležitosťou všetkých obchodníkov,“ uviedol analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.