Prešovský Krajský súd rozhodol o neplatnosti zmluvnej pokuty mobilného operátora Orange pri žalobe na zákazníka, ktorý si neplnil zmluvné povinnosti a neplatil vystavené faktúry. Súd zákazníkovi nariadil zaplatiť pretelefonovanú sumu, operátorovi však zmluvnú pokutu nepriznal a označil ju za neplatnú.
Paušálne zmluvné pokuty sú totiž v rozpore so slovenským aj európskym právom na ochranu spotrebiteľov. Keďže všetci operátori používajú totožné šablóny na uzatváranie zmluvných vzťahov pre každého zákazníka, pri podobných sporoch by mal mať navrch práve zákazník. Zároveň by malo byť toto súdne rozhodnutie záväzné aj pre ostatných operátorov. Podľa televízie by už podobné žaloby zo strany operátora na vymáhanie zmluvných pokút paušálnej výšky nemali byť ani akceptované.
Orange medzičasom svoje znenie zmlúv už upravil. „Na rozdiel od iných operátorov, ktorí ešte aj dnes započítavajú do zmluvnej pokuty všetky náklady spoločnosti a účtujú svojim zákazníkom zmluvnú pokutu niekoľkonásobne prevyšujúcu poskytnutú dotáciu na telefón, naša spoločnosť ešte v minulom roku upravila výšku zmluvnej pokuty len na výšku tejto dotácie,“ komentoval pre Mobilmania.sk hovorca Richard Fides.
Či zákazníci s pôvodným typom viazanosti budú musieť v prípade vypovedania zmluvy vôbec niečo platiť, sa Fides nevyjadril. Orange aj zákazníkom so staršou zmluvou chce účtovať nové typy pokút. „V princípe platí, že každá zmluva sa má plniť. V súčasnosti je zákazník povinný v prípade predčasného zrušenia viazanosti len doplatiť rozdiel medzi trhovou (plnou) a akciovou cenou telefónu. To znamená, že prípady, ako popisuje tento konkrétny prípad, sa už v Orangei nestávajú. To platí aj pre zákazníkov, ktorí majú platné dodatky podpísané ešte v čase, kedy bol v platnosti pôvodný princíp zmluvných pokút,“ uviedol pre MobilManiu Peter Tóth, Corporate Affairs Manager Orangeu.
Tóth dodáva, že v prípade problémov pristupuje k udeleniu pokút individuálne. „Najmä s ohľadom na osobité prípady, ktoré súvisia so sociálnou situáciou zákazníka, sa Orange vždy snažil pristupovať maximálne citlivo a individuálne,“ poznamenal. Tiež uviedol, že operátor eviduje desiatky až stovky rozhodnutí súdov, ktoré boli v prospech operátorov. „Z toho vyplýva, že ani rozhodovacia prax súdov nebola nikdy v tejto otázke jednotná.“
Telekom: Paušálne pokuty až dodnes
Podľa našich informácií Telekom ešte v druhej polovici minulého roka uplatňoval paušálne pokuty za nedodržanie zmlúv a udržal si tak podobné znenie podmienok ako pred desiatimi rokmi. V tom čase boli uplatňované pokuty vo výškach 10 až 20 tisíc korún, dnes sú len prepočítané na 332 – 664 eur, zrejme podľa hladiny paušálu.
Podľa vyjadrení hovorcu pre korporátne záležitosti Martina Vidana sa aj Telekom chystá zmeniť znenie svojich zmlúv. Ako dôvod zmeny operátor uvádza aktuálny vývoj telekomunikačného trhu v Európe. „Ide hlavne o zmeny v koncepte zmluvného vzťahu zákazníka a operátora, a to nielen v súvislosti s telekomunikačnými službami, ale aj hardvérom spojeným s ich používaním. S ohľadom na tento vývoj pripravujeme viaceré zmeny, zatiaľ ich však nebudeme bližšie špecifikovať,“ uviedol pre Mobilmania.sk Vidan.
O2: Len doplatok za telefón, okrem firiem
Operátor O2 poskytuje v rámci paušálov bonus na telefón aj bez viazanosti. Po ukončení zmluvy je zákazník povinný doplatiť len zostávajúci rozdiel medzi poskytnutým a uplatneným bonusom. Zmluvné pokuty však operátor uplatňuje pri programe Moja firma pre živnostníkov. Ich výpočet je daný pevnou sumou 330 eur doplnenou o rôzne matematické ukazovatele. Napríklad o premennú rovnú dvojnásobku súčinu zostávajúcej doby platnosti zmluvy, dohodnutého minimálneho obratu a konštanty 0,235.
Podľa vyjadrení hovorkyne O2 Martiny Jamrichovej sú všetky sankčné poplatky stanovené v zmluvách zákonné a rozsudok Krajského súdu sa ich netýka. Jej stanovisko je zhodné pre O2 Paušály, ako aj pre program pre živnostníkov. „Pokuta za nedodržanie viazanosti nie je paušálna a zákazník je teda povinný ju uhradiť,“ uviedla na margo programu Moja firma.
Okrem tejto pokuty však O2 uplatňuje aj iný typ porušenia zmluvných podmienok. „Ide o nedodržanie minimálneho obratu, od ktorého je závislá zľava na doplnkové služby,“ doplnila. Podľa aktuálneho cenníka môže byť pokuta aj vo výške 100 % dohodnutého obratu, ak z neho klient nevyčerpá viac ako polovicu. Operátor však zákazníkom poskytuje aj rezervu 20 % z dohodnutého obratu, pod ktorú sa pokuty neuplatňujú.