Pečivo, ktoré je v obchodoch dopekané zo zmrazených polotovarov, musí byť už čoskoro v Čechách povinne označené údajom „rozpečené“. Odlíši sa tak od čerstvého pečiva, čo skomplikuje život hlavne dovozcom zmrazených polotovarov z Poľska či Francúzska.

Minister poľnohospodárstva ČR Petr Bendl minulý týždeň podpísal vyhlášku upravujúcu značenie pekárenských výrobkov. Predpis by mal začať platiť behom niekoľkých týždňov.

Pojem „čerstvý“ budú môcť niesť len chlieb a pečivo, ktorých výroba nebola pred dokončením prerušená zmrazením alebo inou technologickou úpravou vedúcou k predĺženiu trvanlivosti, a ktoré je na predaj najneskôr do 24 hodín po upečení.

Podľa Bendlovho námestníka pre poľnohospodársku a rybársku politiku EÚ Martina Hlaváčka pôvodný zámer, aby sa vyhláška vzťahovala okrem nebaleného pečiva aj na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Predpis sa tak bude týkať len nebalených výrobkov.

Najmä obchodné reťazce dnes často predávané pečivo dopekajú zo zmrazených výrobkov alebo zo zamrazených polotovarov, značiť to však nemusia. Obchodníci už skôr návrh vyhlášky, ktorá vznikla v spolupráci s Potravinárskou komorou a Podnikateľským zväzom pekárov a cukrárov, kritizovali.

Podľa vyjadrenia Zväzu obchodu a cestovného ruchu nový predpis skomplikuje orientáciu spotrebiteľov i život obchodníkov. Navyše vraj poškodí tuzemských výrobcov, ktorí dodávajú obchodom zhruba tri štvrtiny rozpečeného pečiva predávaného v Česku.

Jedným z argumentov iniciátorov vyhlášky boli rastúce dovozy pečiva na dopekanie  zo zahraničia, hlavne z Poľska a Francúzska. Obchodníci však tvrdia, že tento stav sa v posledných rokoch zmenil a zhruba 75 percent polotovarov teraz dodávajú maloobchodu domáci výrobcovia, napríklad firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či United Bakeries.

Autori: iDNES.cz, ČTK

 

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad