Milí čitatelia,

ani sme sa nenazdali, je tu znova november. Predvianočný čas je výzvou najmä pre naše peňaženky. Výpredaje, zľavy, lákavé akcie, aby sme sa v nich orientovali, často najmä pred nákupom na internete kontrolujeme hodnotenia iných spotrebiteľov. Sú však tieto recenzie naozaj pravdivé? Píšu ich skutoční zákazníci, ktorí výrobok alebo službu naozaj používali? Falošné recenzie, neraz vytvorené umelou inteligenciou alebo špecializovanou agentúrou, sú čoraz sofistikovanejšie a vytvárajú ilúziu, ktorá nás zvádza ku kúpe často aj chybných či nebezpečných výrobkov.

Súhlasíte s tvrdením, že online recenzie významne ovplyvňujú naše rozhodnutia pri nakupovaní? Či už ide o hviezdičkové hodnotenia, písomné komentáre, odporúčania vplyvných osôb či dokonca číselné hodnotenia, na online recenzie sa spolieha až 86% spotrebiteľov. No falošné či manipulatívne recenzie nám môžu spôsobiť vážne finančné škody.

Spotrebiteľské organizácie zistili, že 27 z 30 online platforiem vrátane hlavných hráčov, nedodržiava požadované predpisy. Webové stránky, ktoré tvrdia, že recenzie overujú, často nevysvetlia, ako tieto procesy fungujú. K informáciám sa treba zdĺhavo preklikať alebo sú skryté v rozbaľovacích ponukách.

Mnohé online recenzie produkujú špecializovaní dodávatelia za poplatok, alebo platia recenzentom priamo, aby písali o produktoch, ktoré videli len na fotografiách. Napriek zjavnej škodlivosti sú kontrola a postihovanie takýchto praktík stále nedostatočné. Orgány presadzovania práva zavádzajú usmernenia a prijímajú opatrenia, ale problém pretrváva. Vlani začal Holandský úrad pre spotrebiteľov a trhy (ACM) vyšetrovať predajcov falošných recenzií, čo môže viesť k pokutám až do výšky 900 000 eur. Orgány ako poľský UOKiK či holandský ACM teda tieto pravidlá účinne presadzujú a trestajú spoločnosti, ktoré falošné recenzie a hodnotenia zverejňujú, no ich postihovanie by malo byť prioritou aj u ostatných inštitúcií na ochranu spotrebiteľov v iných krajinách, vrátane vykonávania pravidelných kontrol na odhaľovanie manipulatívnych praktík, čo dnes minimálne na Slovensku vôbec nie je realitou…

…Stále sa tešíte na Čierny piatok či vianočné nákupy? Pozrite si náš návod ako rozoznať falošné online recenzie a prečítajte si aj ďalšie naše články, aby ste tohtoročné predvianočné nákupy zvládli bez toho povestného „prievanu“ v peňaženke.

Príjemný november želá

Petra Čakovská
predsedníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov

#Novinky

Black Friday – nenechajte sa zmanipulovať reklamami a užite si výpredaje s rozumom

Obdobie Black Friday a Cyber Monday je pre mnohých spotrebiteľov príležitosťou, kedy nakúpiť za výhodné ceny. No pozor! Pre obchodníkov je to zároveň šanca presvedčiť nás kúpiť si aj produkty, ktoré by sme za iných okolností nevyhľadávali. Chcete byť tohto roku na Black Friday zodpovedným spotrebiteľom, ktorý sa nenechá nachytať a nie je nakoniec sklamaný? Pozrite si naše praktické rady.

Pravidelnou údržbou predĺžite životnosť tepelných čerpadiel

Nezvyčajné pípanie či hrkot, slabý výkon vykurovania (alebo chladenia), vyššia spotreba energie a neočakávane vysoký účet za elektrinu či automatické vypínanie? S tepelným čerpadlom môžete svoj dom vykurovať alebo chladiť úsporne a energeticky efektívne. Pravidelná údržba a servis sú však pre ich bezproblémovú prevádzku a dlhú životnosť systému nevyhnutné. Ako postupovať a na čo si dať pozor, aby ste ušetrili za opravy porúch.

Pripravte sa na spotrebiteľské právo

Školiaci program Consumer Law Ready (Pripravení na spotrebiteľské právo), účastníkov oboznámi s postupmi pri vybavovaní reklamácie, informačnými povinnosťami obchodníkov, aj nekalými obchodnými praktikami. Chcete vybavovať podnety spotrebiteľov v súlade s legislatívou? Radi by ste si zlepšili vzťahy so zákazníkmi? Hľadáte spôsob ako zlepšiť svoju kredibilitu alebo si vymeniť skúsenosti s inými obchodníkmi? Rezervujte si miesto na našom školiacom kurze.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Nevrátili vám peniaze za zrušený TOPFEST 2024?

Kontaktovalo nás niekoľko spotrebiteľov, ktorí sa stále nedočkali vrátenia peňazí za zrušený festival TOPFEST 2024, ktorý sa mal konať v júni tohto roka. Organizátori doteraz svoje podlžnosti voči účastníkom nevysporiadali. Ak ste si tiež kúpili lístky, a doteraz vám neboli vrátené peniaze, kontaktujte nás. Zhromažďujeme poškodených spotrebiteľov, aby sme im pomohli získať ich financie späť. Viac info tu.

Máte vozidlo na spotrebiteľský úver z autobazáru?

Zistili ste, že vám spolu s vozidlom predali aj produkty ako DefendGAP, Garancia Carlife alebo doplnkový zákaznícky servis, ktoré ste si nevyžiadali, a navyše ste za ne museli zaplatiť stovky eur? Takéto praktiky môžu byť považované za nekalé a podľa zákona sú neplatné, ak k nim nedáte výslovný súhlas. Stretli ste sa s takouto situáciou? Dajte nám o tom vedieť.

Nevrátili vám zálohu za zrušený estetický zákrok?

Objednali ste si estetický zákrok na klinike krásy, zaplatili zálohu, no pár dní pred plánovaným zákrokom vám oznámili, že sa neuskutoční, a zálohu nevrátili? Aj takéto prípady sa nám v našich spotrebiteľských poradniach darí riešiť k spokojnosti spotrebiteľov. Ak máte podobný problém ako v reportáži TV JOJ a potrebujete poradiť, kontaktujte nás.

#Dobre vedieť

Nevhodné liečivo alebo doplnok – dá sa vrátiť?

Obrátil sa na nás spotrebiteľ s otázkou, či môže vrátiť pastilky proti kašľu, ktoré obsahovali látku nevhodnú pre astmatikov. Čo robiť v podobnej situácii? Reklamačné podmienky a možnosti vrátenia liekov a zdravotníckych pomôcok sa líšia od podmienok reklamácie a odstúpenia od zmluvy bežného tovaru. Kedy a ako môže kupujúci vrátiť liek si môžete prečítať v našom článku.

Ako správne nastaviť alebo zmeniť inkaso?

Mnohí spotrebitelia stále nerozumejú pojmu inkaso a stále veria, že kdesi existuje jedno telefónne číslo, kde všetko s ním súvisiace vybavia. Realita je však iná. Prečítajte si viac o správnom postupe, keď meníte poskytovateľa služieb alebo potrebujete zmeniť limity či termíny.

Označil niekto vaše telefónne číslo za podozrivé? Môžete sa brániť…

Ako postupovať, aby sa telefónne číslo, ktoré používate, nezobrazovalo s označením podozrivé číslo? Ak sa neživíte nevyžiadanou telefonickou komunikáciu a vaše číslo sa nedopatrením dostalo na zoznam podozrivých, môže to spôsobovať problémy v komunikácii s ľuďmi, ktorí v telefóne vaše číslo nemajú uložené alebo s verejnými inštitúciami. Pozrite sa ako postupovať, aby ste nepríjemnú situáciu rýchlo vyriešili.


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad