Zmluvy a ich podmienky podpisujeme denne, často bez toho, aby sme vedeli, k čomu sa v nich zaväzujeme. Zmluvy v podobe formulárov bývajú umiestnené na webových stránkach predajcov či dodávateľov služieb. Mnohí sa bránia dať ich spotrebiteľom ešte pred podpisom na preštudovanie, a vedia prečo.
Pri analýze všeobecno-obchodných podmienok bánk, telekomunikačných operátorov, dodávateľov plynu a elektriny a internetových predajcov sme našli viacero zmluvných podmienok, ktoré už slovenské súdy ako neprijateľné zakázali. Alebo sú už na prvý pohľad koncipované v neprospech spotrebiteľa. Z nich sme potom do súťaže nominovali niekoľko najzaujímavejších adeptov na titul Hnilá hruška a spotrebitelia online hlasovali za podľa nich najškodlivejšiu zmluvnú podmienku v každej z týchto štyroch oblastí.
Ktoré zmluvné podmienky teda najviac prekážajú samotným spotrebiteľom? Upozorňujeme, že všetky sme našli v zmluvách, ktoré sú aktuálne stále na podpis ponúkané spotrebiteľom.
„Víťazom“ kategórie Nekalé praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky dodávateľov energií, za ktorú hlasovalo 39,44% respondentov, je zmluvná podmienka v nasledujúcom znení:
…Dodávateľ elektriny si vyhradzuje právo poskytovať neurčitému počtu zákazníkov rôzne ceny za dodávku elektriny, rozdielnu kvalitu služieb, a to v závislosti od splnenia objektívnych kritérií, predovšetkým (ale nielen) napríklad objemu poskytovaných služieb do odberného miesta v domácnosti…
“Víťazom” kategórie Nekalé praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky telekomunikačných operátorov, za ktorú hlasovalo 41,22%, je nasledujúca obchodná praktika:
…Spotrebitelia podpisujú dodatky k zmluvám i nové zmluvy bez toho, aby mali možnosť prečítať si ich ešte pred podpisom. Po poskytnutí čiastočných informácií o novej zmluve či dodatku si pracovník telekomunikačného operátora od spotrebiteľa vypýta doklad totožnosti, údaje z neho vloží do počítača, spotrebiteľ elektronicky tento dodatok alebo zmluvu, bez toho, aby mal možnosť si ich preštudovať a porozumieť im, podpíše, a predajca zmluvu vytlačí už aj s podpisom spotrebiteľa…
“Víťazom” kategórie Nekalé praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky e-shopov a prevádzkovateľov online služieb s podporou 35,71% hlasujúcich, sa stala zmluvná podmienka, ktorá hovorí, že:
…Spotrebiteľ podpisom tejto zmluvy súhlasí s tým, že úprava sedačky bude vykonávaná na jeho vlastné riziko a bez záruky…
A Hnilou hruškou v kategórii Nekalé praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky poskytovateľov finančných úverov sa v našom prieskume s 25,98% hlasov stala zmluvná podmienka, ktorá stanovuje, že:
…Neuvedenie správneho variabilného symbolu je považované ako neuhradenie splátky úveru so všetkými dôsledkami. Písomné upozornenie dlžníkovi zašle Veriteľ doporučene, na adresu dlžníka, pričom po uplynutí 7 dní od odoslania nastávajú účinky doručenia, bez ohľadu na to, či dlžník uvedenú písomnosť prevzal alebo nie.
Prieskum bol realizovaný na vzorke 180 respondentov v mesiacoch september-október 2020. Jeho kompletné znenie spolu s ďalšími informáciami o projekte nájdete na https://www.sospotrebitelov.sk/kampan-hnila-hruska/online-kampan-hnila-hruska/. Výhercom predplatného časopisu dTest a multifunkčných šálov srdečne blahoželáme a všetkým prajeme príjemné Vianoce prežité v zdraví.
Okrem online prieskumu sme jednotlivé zmluvy a zmluvné podmienky podrobili analýze a výsledky si môžete pozrieť tu:
KOMPLEXNA_analyza zmluvnych podmienok_uver na byvanie
analyza_vop_suhrn_dodavatelia elektriny
analyza_vop_suhrn_dodavatelia plynu
Pozrite si aj naše videá: