Inštitúcie EÚ dosiahli dohodu o Akte o digitálnych službách (Digital Service Act) – nariadení, ktoré má zabezpečiť bezpečnejšie a zodpovednejšie online prostredie pre užívateľov.
Prijatie Digital Service Act je pre spotrebiteľov určite dobrou správou a DSA je krokom vpred v oblasti ochrany spotrebiteľov v online priestore. No stále ostáva veľký priestor na zlepšenie a EÚ mala ísť vo svojej snahe prijať efektívnu reguláciu internetového prostredia ešte ďalej.
Ursula Pachl, zástupkyňa generálnej riaditeľky Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC), uviedla: „Akt o digitálnych službách je dôležitým právnym predpisom, ktorý pomáha dosiahnuť spravodlivejšiu digitálnu spoločnosť. Spotrebitelia budú odteraz vďaka nemu lepšie chránení napríklad pred tzv. dark paterns [1] a zneužívaním citlivých informácií či údajov o maloletých na cielenú reklamu. Veľmi vítame aj zavedenie nových povinnosti, ktoré od platforiem vyžadujú, aby overovali, že ich firemní zákazníci podnikajú zákonne. Požiadavky na transparentnosť, zavedenie možnosti spotrebiteľov zvoliť si úroveň personalizácie systémov odporúčaní [2] a opatrenia na zabezpečenie účinnej nápravy a presadzovania práv spotrebiteľov sú vítané.“
„Je však veľká škoda, že akt o digitálnych službách, napriek našim pripomienkam, nereflektuje ďalšie nezákonné aktivity na online trhoch. Zákonodarcovia opäť zmeškali príležitosť zaviesť povinnosť zodpovednosti za škodu pre online platformy, čím by zabezpečili ochranu spotrebiteľov a ich odškodnenie napríklad keď si u nich kúpia nebezpečný produkt.“
Pozrite si aj naše videá:
Bezpečne na internete, Čo o nás vedia? alebo Krádež digitálnej identity
– – –
[1] Dark paterns – používateľské rozhrania, ktoré pomáhajú online službe tým, že vedú užívateľov k rozhodnutiam, ktoré by za normálnych okolností neurobili. Niektoré priamo klamú, iné sa snažia ľuďmi skryto manipulovať a priviesť ku krokom, ktoré nie sú v ich najlepšom záujme. Zjednodušene, ide o triky používané na weboch a v aplikáciách, vďaka ktorým si kupujete alebo sa prihlasujete k veciam, ktoré ste nechceli. Dizajnéri ich starostlivo navrhujú s dôkladným porozumením ľudskej psychológie a neleží im na srdci záujem používateľa.
[2] Systém odporúčaní je súbor algoritmov na filtrovanie informácií navrhnutých tak, aby navrhovali obsah alebo produkty, ktoré môžu byť pre konkrétneho používateľa atraktívne.