SPOTREBITEĽSKÉ PRÁVA
Plánované zmeny európskeho spotrebiteľského práva, ktoré začali už pred viac ako desiatimi rokmi, stále nie sú dokončené. No je veľmi dôležité, aby spotrebitelia mali jasné pravidlá a nástroje ochrany v prípade, že produkt, ktorý si kúpili, je nefunkčný alebo chybný. Chceme prispieť k tomu, aby tieto pravidlá zabezpečili naozaj vysoký stupeň spotrebiteľskej ochrany.
 
V decembri 2015 Európska komisia navrhla zmenu legislatívy pre online predaj digitálneho obsahu a produktov. V prípade online predaja digitálneho obsahu by však spotrebitelia mali mať možnosť bezpečne a naplno využívať potenciál online predaja najmä vďaka jasnej právnej istote, ktorú im dané pravidlá poskytnú.
PRACOVNÉ OBLASTI
Našim cieľom je zabezpečiť, aby boli spotrebiteľské práva rovnako dobre chránené v prípade offline i online predaja.
Európska komisia v súčasnosti vykonáva revíziu EÚ pravidiel, ktoré sa týkajú kľúčových spotrebiteľských práv, ako je ochrana pre nekalými obchodnými praktikami a neprijateľnými zmluvnými podmienkami a nástroje ochrany v prípade, že produkt je chybný. Tieto práva musia byť chránené výkonnými mechanizmami na odškodnenie spotrebiteľov.
Tiež sa snažíme pracovať na tom, aby legislatíva týkajúca sa nekalých obchodných praktík a informačných povinností predajcov a dodávateľov služieb bola premyslená, konzistentná a ľahko vymožiteľná.
V oblasti dopravy sa venujeme právam cestujúcich i legislatíve, ktorá upravuje pravidlá pre cestovné balíky a služby. Práve v sektore osobnej prepravy sa v rámci EÚ objavuje najväčšie množstvo spotrebiteľských sťažností, je preto potrebné zabezpečiť, aby sa svojich práv skutočne aj dovolali.
Odškodnenie a vymožiteľnosť práv
Popri neustálej snahe skvalitňovať súčasne platnú legislatívu sa snažíme zlepšovať aj jej praktickú vymožiteľnosť a odškodnenie spotrebiteľov v prípadoch, keď je táto legislatíva porušená. Národné inštitúcie, zodpovedné za vymožiteľnosť práv spotrebiteľov, potrebujú zodpovedajúce možnosti a nástroje, aby mohli v prípade potreby preveriť a zastaviť porušovanie práv spotrebiteľov, preto je dôležitá nielen ich vzájomná efektívna spolupráca, ale aj spolupráca so spotrebiteľskými organizáciami, aby spoločne zabezpečili prístup k spravodlivosti všetkým spotrebiteľom aj na Slovensku.
Ak došlo k poškodeniu spotrebiteľa, má k dispozícii nástroje systému alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ADR). K dispozícii by však mal byť aj efektívny systém nástrojov pre skupiny poškodených spotrebiteľov a kolektívne žaloby, aby dostali kompenzáciu v prípadoch, keď na ňu majú právo.
Články
Výzva pre spotrebiteľov: Nedoriešené refundácie lístkov na TOPFEST 2024
Vážení spotrebitelia, ak ste si kúpili lístky na festival TOPFEST 2024, ktorý sa mal konať v júni tohto roku, no bol zrušený, a doteraz vám neboli...
10 tipov, ako sa nedať nachytať počas Black Friday a Cyber Monday
Black Friday, známy aj u nás ako obdobie, keď obchody ponúkajú skvelé ceny a výhodné nákupy, je lákadlom pre mnohých spotrebiteľov. No často je aj...
Môžete reklamovať pastilky proti kašľu?
Pán Jozef si v lekárni kúpil cukríky proti kašľu. Až po rozbalení zistil, že obsahujú látku, ktorá nie je vhodná pre astmatikov, a preto ich nemôže...
Naše ciele
- Pokračovať v skvalitňovaní a modernizácii spotrebiteľského právneho rámca najmä v kontexte narastajúcej digitalizácie.
- Čeliť výzvam spotrebiteľskej ochrany posilňovaním spotrebiteľských práv ako je právo dostať správne a pravdivé informácie, nebyť zavedený, byť chránený pred neprijateľnými zmluvnými podmienkami a nekalými praktikami, alebo mať k dispozícii nástroje nápravy v prípade kúpy či dodania chybných produktov.
- Spotrebitelia musia mať nástroje ochrany a dostať odškodnenie, ak obchodník poruší EÚ legislatívu.
- Zabezpečiť, aby boli spotrebitelia chránení v prípadoch, keď ide o to, kto zodpovedá za chybný produkt.