SPOTREBITEĽSKÉ PRÁVA
Plánované zmeny európskeho spotrebiteľského práva, ktoré začali už pred viac ako desiatimi rokmi, stále nie sú dokončené. No je veľmi dôležité, aby spotrebitelia mali jasné pravidlá a nástroje ochrany v prípade, že produkt, ktorý si kúpili, je nefunkčný alebo chybný. Chceme prispieť k tomu, aby tieto pravidlá zabezpečili naozaj vysoký stupeň spotrebiteľskej ochrany.
 
V decembri 2015 Európska komisia navrhla zmenu legislatívy pre online predaj digitálneho obsahu a produktov. V prípade online predaja digitálneho obsahu by však spotrebitelia mali mať možnosť bezpečne a naplno využívať potenciál online predaja najmä vďaka jasnej právnej istote, ktorú im dané pravidlá poskytnú.

PRACOVNÉ OBLASTI


Našim cieľom je zabezpečiť, aby boli spotrebiteľské práva rovnako dobre chránené v prípade offline i online predaja.
Európska komisia v súčasnosti vykonáva revíziu EÚ pravidiel, ktoré sa týkajú kľúčových spotrebiteľských práv, ako je ochrana pre nekalými obchodnými praktikami a neprijateľnými zmluvnými podmienkami a nástroje ochrany v prípade, že produkt je chybný. Tieto práva musia byť chránené výkonnými mechanizmami na odškodnenie spotrebiteľov.
Tiež sa snažíme pracovať na tom, aby legislatíva týkajúca sa nekalých obchodných praktík a informačných povinností predajcov a dodávateľov služieb bola premyslená, konzistentná a ľahko vymožiteľná.
V oblasti dopravy sa venujeme právam cestujúcich i legislatíve, ktorá upravuje pravidlá pre cestovné balíky a služby. Práve v sektore osobnej prepravy sa v rámci EÚ objavuje najväčšie množstvo spotrebiteľských sťažností, je preto potrebné zabezpečiť, aby sa svojich práv skutočne aj dovolali.
Odškodnenie a vymožiteľnosť práv
Popri neustálej snahe skvalitňovať súčasne platnú legislatívu sa snažíme zlepšovať aj jej praktickú vymožiteľnosť a odškodnenie spotrebiteľov v prípadoch, keď je táto legislatíva porušená. Národné inštitúcie, zodpovedné za vymožiteľnosť práv spotrebiteľov, potrebujú zodpovedajúce možnosti a nástroje, aby mohli v prípade potreby preveriť a zastaviť porušovanie práv spotrebiteľov, preto je dôležitá nielen ich vzájomná efektívna spolupráca, ale aj spolupráca so spotrebiteľskými organizáciami, aby spoločne zabezpečili prístup k spravodlivosti všetkým spotrebiteľom aj na Slovensku.
Ak došlo k poškodeniu spotrebiteľa, má k dispozícii nástroje systému alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ADR). K dispozícii by však mal byť aj efektívny systém nástrojov pre skupiny poškodených spotrebiteľov a kolektívne žaloby, aby dostali kompenzáciu v prípadoch, keď na ňu majú právo.
Články
Uvažujete o tepelnom čerpadle? Výhodné ponuky pre majiteľov rodinných domov sú pripravené
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov organizuje skupinový nákup kvalitných tepelných čerpadiel vzduch – voda. Majitelia rodinných domov, ktorí majú o...
Nové pravidlá EÚ zabezpečia bezpečnejšie hračky pre deti
Európske inštitúcie dosiahli prelomovú dohodu o zásadnej revízii pravidiel EÚ týkajúcich sa bezpečnosti hračiek. Tento nový míľnik prispeje k vyššej...
Teplotný komfort v dome môžu znižovať staršie okná i nezateplené podkrovie
Prišla jar a to je spravidla obdobie, keď bilancujeme a plánujeme úpravy v dome na nasledujúci rok. Ako ste sa doma cítili? Objavili sa plesne,...
Naše ciele

- Pokračovať v skvalitňovaní a modernizácii spotrebiteľského právneho rámca najmä v kontexte narastajúcej digitalizácie.
- Čeliť výzvam spotrebiteľskej ochrany posilňovaním spotrebiteľských práv ako je právo dostať správne a pravdivé informácie, nebyť zavedený, byť chránený pred neprijateľnými zmluvnými podmienkami a nekalými praktikami, alebo mať k dispozícii nástroje nápravy v prípade kúpy či dodania chybných produktov.
- Spotrebitelia musia mať nástroje ochrany a dostať odškodnenie, ak obchodník poruší EÚ legislatívu.
- Zabezpečiť, aby boli spotrebitelia chránení v prípadoch, keď ide o to, kto zodpovedá za chybný produkt.